Problem med positiv förstärkning

Gårdagens konstaterande (för er som missat på fb):
När man är ute på joggingtur ensam med sin superpigga ponny på åkervägar och får för sig att sitta upp på hemvägen och testa galoppera ensamma ute för första gången (som vanligt i grimma och barbacka) går det hur bra som helst och hon lyssnar klockrent, inga problem att fatta galopp, sitta kvar eller sakta ner.

Men vill man stanna får man be vääääldigt försiktigt eller hålla i sig rejält om man inte vill flyga av och sen bli utstirrad av sin ponny som undrar; "varför sitter hon där nere helt plötsligt och inte där uppe?", "hon bad ju mig stanna och jag gjorde ju som hon sa".

Hur får man sin ponny att lyssna dåligare på vad man säger? #honlyssnarförbra #tvärnit #positivförstärkningproblem
 
/Amanda


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Horse Thoughts - Hästtankar

Jag som drev den här bloggen heter Amanda Nätt och är född -99. Idag bloggar jag istället på amandanatt.blogg.se. På den här bloggen kan man hitta gamla inlägg om allt möjligt som har med hästar och hästtankar att göra.




RSS 2.0