Sessionen med Rex - den som fick mig att sluta tvivla

Först hade jag inte tänkt publicera sessionen med Rex här på bloggen, eftersom det trots allt är en hästblogg, och det kändes nästan lite personligt att dela med sig av en del av det han hade att berätta, men efter en del funderande kom jag fram till att jag ändå ville dela med mig.

Exakt allt som stod i sessionen stämde in på min fina vän, så efter att ha läst den hade all tvivel hos mig förvunnit. Hur skulle jag kunna tvivla på en av mina bästa vänners ord? Det fanns ju ingen tvekan om att det var honom Lovisa hade pratat med!

Rex är född 07 och har bott hos min mormor sedan han var valp. Eftersom jag och mormor har en väldigt nära relation har det automatiskt blivit så att även jag och Rex blivit nära vänner. Därför var han ett självklart val när jag skulle välja den första individen som jag ville att Lovisa skulle ha en session med. 

 
Session med Rex 29/10/2015 ~ Lovisa Ivarsson

[Jag hälsade på Rex och han förmedlade ganska hastigt mörka bilder som om han ogärna skulle vilja prata just för tillfället. Första intrycket får jag känsla av att han inte riktigt har tid för mig, men när vi kommer in på ett speciell ämne yttrar han nyfikenhet för att veta mer. Han känns lite frånvarande för tillfället. Som om han är mitt uppe i sin egen sysselsättning eller kanske en vila.]

Ni människor är ganska finurliga figurer. Det är inte alltid jag förstår er, men jag har ju blivit tvungen att förstå att saker och ting inte alltid kan vara på det sätt som för mig hade varit mest naturligt. Ibland får jag på känn att jag behöver hälsa på främlingar, men ”Nej, nej!”, gör inte det. Jag måste vänta in, ta det lugnt och få en signal som säger åt mig när det är vidare lämpligt eller inte. Jag upplever att människor har en förmåga att försöka spegla av sig falska uttryck och känslor. Jag kan vara väldigt bra på att muntra upp dessa negativa tillstånd. Jag ser det som en del av min uppgift. Människor vill väldigt sällan involvera sig själva i hur de mår. Som om det vore fel att känna efter i kroppen när det gör ont och varför vill ni inte hitta lösningar istället för att älta saker som går att förändra? [Har din mormor ont i övre kroppen, axlarna, rygg eller dylikt?]


Hur ser du på människorna i din närmsta närhet? De är mer frånvarande än närvarande större delar av dagarna. Det blir som att jag följer med i svängarna, men hittar jag någonting som jag vill visa eller göra är det mer stånk och stön än annars. Och när jag stånkar och stönar åt er händer det inte mycket heller [han kan inte hålla sig för skratt här. Han tycker det är riktigt märkligt, men det finns viss charm i det likaväl].


Att utesluta varandra på det här sättet kan orsaka en ond cirkel som surrar runt vissa dagar, som egentligen inte har någon ände och de inblandade kan drabbas av hopplöshet. Att vara med i hopplösheten kan bli ensamt då det avskärmar och om inte ensamt, stöter man ut sig själv från att vara tillsammans med sin omgivning. Det här går direkt mot mina egna naturliga behov. Så som att få vara delaktig i olika beslut. Beslut som kretsar kring mig och oss, som vill fungera som samlevnadspartners. [Visar bild på bland annat Amanda, en medelålders kvinna med ljusare hår och en till kvinna som är något större i kroppsformen och med mörkt hår. Rex berättar också att han har lagt märke till växlande hårfärger, vilket i sin tysthet har lett till förvirring. Han fnissar till lite lättsamt åt några män som oftare än kvinnorna förstår Rex's behov av att busa och liva upp stämningen.]


Eftersom jag bor i ibland fler än ett hem är det viktigt för mig att direkt hitta en lucka i den här onda cirkeln, för att snabbt klara av anpassningen. Det här är ett beteende jag har som får mycket att fungera. Det här betyder inte att jag är en fullständigt passiv familjemedlem, men det betyder att tid som i handlingar inte får vidare plats. Var och ens utrymmen har ingen möjlighet att få det utrymme som krävs för att klara av sig själv, varandra eller främmande ting och personer.


[Rex fortsätter berätta med känslor, hur viktigt det är att samspelet ska fungera i vardagen, för att den ska upplevas givande och harmonisk. Mycket sker i farten, även om det såklart finns stunder där både ni och han får plats för återhämtning. Rex ser sig själv som en tankspridd och energisprudlande hund. Med mycket energi, som han faktiskt kan reglera till låg och hög ganska bra själv. Ibland kan det bubbla över, men ofta fångas han av människor runt omkring honom. Han vet att sin uppgift tydligt behövs i cirkeln för att det ska fungera. Att vara någon som hjälper till med att ersätta negativ energi till positiv, är en av hans viktigaste uppgifter. Han tar det här på stort allvar, känns väldigt seriös och det sker med ett sant nöje. Däremot upplever han sig mer misslyckad vissa dagar, när alla inte alltid är mentalt fungerande. Det här går inte att ge något vidare exempel på för tillfället, istället ger han mig tydliga känslor som pekar på vilka som lättast får honom på bättre humör när hans uppgift inte har gått lika bra. Direkt hänvisar han mig till manliga människor i hans närhet. Det finns en gnutta matchokultur mixad i spontanitet och skämtsam stämning. De manliga filurerna har betydligt mycket lättare att skratta bort det som tynger, än kvinnor som har mycket lättare för att uttrycka sig med höga toner eller gräva ned sig med djupa tankar.]


Det finns så mycket jag har sett med mina ögon, hört med mina öron och luktat. Det går kanske inte att förstå, men när någonting bekymrar er så starkt, att jag både hör och ser det hänga i luften, stinker det otrevligt överallt. Det har speciellt hänt någonting hos Amanda som gör mig fundersam till och från. Varför blir hon så arg och känner sig sorgsen? Jag vill gärna vara där för henne, för att försöka observera hennes dagar, vad hon går igenom och varför hon mår så som hon gör. Jag är rädd för att hon kanske flyr sig själv, det är inte platsen det onda finns i. Det är inom oss det kan finnas och den rätta vägen är att finna sig i de olika situationerna för att hitta en god anpassning. Det är precis det jag har gjort och se på mig, jag mår bättre än någon som försökt löpa en oklar riktning, från bekymmer.


[Jag och Rex avslutar samtalet där jag känner igenom honom, då hans uppgift har gett honom vissa spänningar i kroppen i sin helhet. Spänningar som många av dem ofta släpper efter en natt. De uppstår efter segare dagar. Han berättar att vissa dagar är givetvis bättre eller sämre än andra, men på senare tid har han haft lite drygare dagar som känt tyngre. Jag nämner också för honom att du (Amanda) kommer berätta för honom vad du går igenom för separation med en kär vän, som möjligen kan vara en anledning till din mentalitet.]


Det var förståss något alldeles speciellt att läsa sessionen. Jag hade inte gett någon information till Lovisa förutom vem hans ägare var, hans namn, ålder, hur länge vi känt varandra samt att jag skickade en bild på honom för att Lovisa skulle kunna ta kontakt med honom. Lovisa fick alltså fram saker ur Rex som hon omöjligt kunde ha vetat utan att ha pratat med honom.

Jag kommer ihåg att jag var ute med mina vänner den kvällen som Lovisa pratade med Rex, och Rex, som ganska passande var hemma hos mig en tid just då, låg hemma under sängen som han brukade. Jag läste inte sessionen förens på morgonen dagen därpå, men jag kommer ihåg att när jag kom hem mitt i natten och skulle gå och lägga mig, så låg Rex på golvet i mitt rum och kollade på mig.

Ganska förvånad blev jag, eftersom han alltid brukar ligga under sängen när han är hemma hos mig, inte ens när jag kommer hem brukar han komma fram, han brukar bara ligga där hela tiden och verka helt passiv, enda tills man ska gå ut med honom. Jag har funderat en hel det över det och undrat varför, tänkt att han kanske mått dåligt eller inte trivits med att vara hemma hos mig. Det som fick mig riktigt förvånad var att när jag vaknade på morgonen, innan jag hann läsa sessionen, så kom Rex in i mitt rum och ställde sig brevid min säng och hälsade på mig. Han som aldrig kryper ut från under sängen, kom och hälsade på mig på morgonen?! Lovisa har nu efteråt berättat att en vanlig effekt hos djur efter en session är att de känner tacksamhet, öppenhet och ärlighet, det kan kanske förklara hans förändrade beteende.
"Eftersom jag bor i ibland fler än ett hem är det viktigt för mig att direkt hitta en lucka i den här onda cirkeln, för att snabbt klara av anpassningen. Det här är ett beteende jag har som får mycket att fungera. Det här betyder inte att jag är en fullständigt passiv familjemedlem, men det betyder att tid som i handlingar inte får vidare plats. Var och ens utrymmen har ingen möjlighet att få det utrymme som krävs för att klara av sig själv, varandra eller främmande ting och personer."

En till sak jag reagerade på var hur Rex beskrev att han upplevt negativa känslor, djupa tankar och när vi bekymrar oss. "Jag upplever att människor har en förmåga att försöka spegla av sig falska uttryck och känslor. Jag kan vara väldigt bra på att muntra upp dessa negativa tillstånd. Jag ser det som en del av min uppgift." "..kvinnor som har mycket lättare för att uttrycka sig med höga toner eller gräva ned sig med djupa tankar", "Det finns så mycket jag har sett med mina ögon, hört med mina öron och luktat. Det går kanske inte att förstå, men när någonting bekymrar er så starkt, att jag både hör och ser det hänga i luften, stinker det otrevligt överallt." Tyvärr är det så, att många alldeles i hans närhet, kvinnor, ofta har mått dåligt av ångest och deppression. Att denna underbara hund uppfattat det så tydligt och har börjat se det som sin uppgift att uppmundra positivare känslor värmer verkligen i hjärtat, och jag kan ju lugnt säga att han lyckas väldigt bra med sin uppgift.

När Lovisa frågar om mormor har ont i övre kroppen, i axlarna eller ryggen kan jag inte låta bli att rysa. Min mormor har i många år, säkerligen under hela Rex liv, haft problem och mycket smärta i både ryggen och axlarna. "Som om det vore fel att känna efter i kroppen när det gör ont och varför vill ni inte hitta lösningar istället för att älta saker som går att förändra? [Har din mormor ont i övre kroppen, axlarna, rygg eller dylikt?]"

Det finns mycket mer att säga om Rex och hans tankar, men jag känner redan att det här inlägget har blivit för långt, så jag avslutar här. Om ni vill beställa en session av Lovisa så hittar ni henne här: http://urhasten.se/!

/Amanda


Kommentarer
Postat av: Mikaela

Alltså åh! Fick äntligen läsa den. Helt fantastiskt. Man blir så himla rörd & tårögd

Svar: ❤❤ Visst är det fantastiskt!!
Horse Thoughts - Hästtankar

2015-12-01 @ 19:08:58
Postat av: Urhästen

Jag tycker att dina tankar är så himla bra. Tack för att du delar med dig av dem, för det kan nog hjälpa fler än vad du tror. Kramis

Svar: Kram på dig
Horse Thoughts - Hästtankar

2015-12-02 @ 18:25:24
URL: http://urhasten.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Horse Thoughts - Hästtankar

Jag som drev den här bloggen heter Amanda Nätt och är född -99. Idag bloggar jag istället på amandanatt.blogg.se. På den här bloggen kan man hitta gamla inlägg om allt möjligt som har med hästar och hästtankar att göra.




RSS 2.0