Sommarens mysigaste långtur i år

Igår var vi ute i skogen i 2,5 timmar, jag, Dilla, Smilla och Linn. Ja, jag fick låna ut Dilla åt hennes medryttare så att vi kunde ta en tur i skogen tillsammans, själv lånade jag en av min hästägares andra hästar, Smilla. Vi hade det riktigt mysigt! Mycket skritt med klättring i skog och mark på småstigar men även lite trav och galopp på härliga långa fina åkervägar. Ibland glömmer man bort att uppskatta alla fina ridvägar vi har, men igår gjorde jag inte det. Vi skulle kunna rida en heldagstur runt omkring på våra fina ridvägar utan att behöva vända eller gå på asfalt speciellt mycket, och det är så mycket variation!  
Det var så fint att se, hur bra det går för Dilla och hennes medryttare. Linn, som det nu verkar som att jag lyckats proppa i massa hästvett, både promenerar, rider och tricktränar med Dilla, använder belöningsbaserad träning och gör det väldigt bra, så att Dilla fattar och tycker det är kul! Hon kan nu göra jättefina galoppfattningar på Dilla efter att jag tränat in kommandot. Bett i munnen slipper Dilla oftast också nu för tiden, det är så fint att se, hur bra Dilla trivs. Det värmer verkligen i hjärtat.
Turen blev väldigt lyckad. Vi hittade massa goda bär som vi pausade för att äta och vi småpratade om lite allt möjligt medans solen sken bredvid mörka moln och blå himmel. Broms och mygg såg vi inte mycket av heller. Smilla var supernöjd också! Hon som vanligtvis rids med bett var nog väldigt glad att få slippa det lite. Trots att hon är så överviktig att man inte vill prata om det så kom hon fram i trav och galopp med glädje och lunkade på i skritt både med mig på och från marken i lugn och ro. Jag som inte velat rida henne så mycket för att hon oftast brukar vara ganska obekväm med situationen och bara vilja hem, sen får jag inte träna henne på mitt vis dvs. belöningsbaserat med godis, men igår gick det superbra endå, vilket var väldigt trevligt!
 
/Amanda 


Kommentarer
Postat av: Clara

Hej, ville bara säga att jag tror jag såg dig på Haga gymnasiet i veckan? Jag följer din blogg och är väldigt nh intresserad själv, delar många av dina åsikter och värderingar och tränar min häst på ett liknande sätt som du! :) hade varit roligt att prata någon gång då jag inte känner någon i min ålder som sysslar med nh.

2015-08-22 @ 14:10:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Horse Thoughts - Hästtankar

Jag som drev den här bloggen heter Amanda Nätt och är född -99. Idag bloggar jag istället på amandanatt.blogg.se. På den här bloggen kan man hitta gamla inlägg om allt möjligt som har med hästar och hästtankar att göra.




RSS 2.0